Cât de rău ne face sedentarismul? Facem o radiografie a consecințelor, cu terapeutul Carmen Barcan

Cât de rău ne face sedentarismul? Facem o radiografie a consecințelor, cu terapeutul Carmen Barcan

Sedentarismul poate fi numit, pe bună dreptate, una dintre “bolile” tăcute ale omului modern. Nu este, în sine, o boală, dar poate avea efecte secundare grave asupra sănătății noastre. Știați că lipsa mișcării ne poate lua ani din viață? Studiile o demonstrează.

Stilul de viață actual- care, pentru mulți, implică mersul cu mașina și statul la birou poate mai bine de opt ore pe zi- ne expune unor riscuri uriașe de care, cel mai probabil, nici nu suntem conștienți pe deplin.

Carmen Barcan, terapeut de profesie și, totodată, adeptă a unui stil de viață sănătos, ne prezintă o listă cu avantajele mișcării regulate asupra sănătății, dar ne explică și ce se întâmplă în organismul nostru atunci când nu ne facem timp pentru porția zilnică de sport: “Activitatea fizică şi sportul menţin corpul în stare bună, iar atunci când eşti în formă te simţi bine şi în plan mental, conform dictonului latin „Mens sana in corpore sano.”

 

CE ADUCE COMPORTAMENTUL SEDENTAR?

Lipsa practicării sportului, indiferent care este el, ne predispune la probleme de sănătate. Milioane de oameni de pe Glob se află, din păcate, în această situație gravă și tot milioane mor, anual, din cauză că nu ating nivelul de activitate fizică necesară. Chiar și cu aceste cifre la îndemână, mulți nu își fac timp să strecoare în programul zilnic un strop de mișcare. Omul modern a ajuns astfel să petreacă… trei sferturi din viață pe scaun, arată datele.

Așa cum poate bănuiți, sedentarismul aduce mai mult decât probleme de greutate. Bolile de inimă, diabetul sau osteoporoza sunt afecțiuni pricinuite de lipsa mișcării. Inclusiv reumatismul este pe listă, o boală care îi afecta, până nu demult, doar pe bunicii noștri, poate fi acum cauza pentru care suferă și cei care nu au nici măcar 30 de ani. De asemenea, lipsa sportului poate atrofia mușchii și poate face metabolismul să scadă!

În acest context, Carmen Barcan trage un semnal de alarmă: bine ar fi ca data viitoare când stați prea mult jos, să vă gândiți la efectele pe termen lung ale acestui obicei atât de simplu, dar atât de periculos pentru viața însăși.

“Sedentarismul a devenit cel mai de temut inamic al omului! Totul începe de aici. O bună nutriție, renunțarea la sedentarism și adoptarea unei gândiri corecte este drumul cel mai sigur către o viață frumoasă.”

 

CUM REDUCEȚI TIMPUL DE SEDENTARISM

Doar 150 de minute de sport moderat pe săptămână, adică jumătate de oră în 5 zile, sunt suficiente pentru a ține problemele departe! Iar asta poate să însemne ori mersul cu bicicleta ori mersul pe jos, în pas grăbit, de pildă.

Cel mai important aspect al exerciţiilor fizice este ca ele sa fie făcute regulat. Indiferent de exerciţii, trebuie să ne asigurăm că le facem și corect! Primul pas spre a face mişcare este mai greu, dar pe măsură ce trece timpul, făcând lucrurile într-un mod constant, totul devine din ce în ce mai uşor.” – Carmen Barcan, terapeut

Inclusiv la birou, locul unde petrecem cel mai mult timp, ne putem face timp pentru puțină mișcare. Cum? Ne lămurește Carmen Barcan: uitați de lift, mergeți pe scări, faceți plimbări în timpul pauzelor de prânz, setați alarme pentru ca la un anumit interval de timp să vă ridicați de pe scaun, faceți mici plimbări în jurul clădirii, luați apeluri telefonice în aer liber, pentru a vă putea mișca, iar lista poate continua. Totul depinde de disponibilitatea și de dorința de a face mișcare. Ocaziile ni le creăm singuri, spune Carmen Barcan.

Dacă reușiți, cu pași mici, să creșteți activitatea fizică, sunteți pe drumul cel bun. A consulta un specialist este, de asemenea, un lucru pe care ar fi bine să îl aveți în vedere. El vă poate consilia, pentru ca în programul dumneavoastră să își găsească loc și mișcarea, fie ea jogging, aerobic, exerciții fizice efectuate acasă sau la sală.

 

SPORTUL ESTE VIAȚĂ! BENEFICII ȘI SFATURI

“Beneficiile unui program de exerciţii fizice sunt numeroase: un nivel ridicat de energie, tonifiere musculară şi nu în ultimul rând, o părere bună despre propria persoană.”- Carmen Barcan, terapeut

De asemenea, cercetările științifice au demonstrat faptul că practicarea regulată a unui sport ajută creierul să funcționeze mai bine și asta pentru că omul este construit pentru mișcare. Așadar, toate sistemele organismului pot beneficia de avantajele sportului. Carmen Barcan ne dezvăluie, pe larg, care sunt aceste beneficii:

– îmbunătăţeşte capacitatea de concentrare;

– reduce stresul, anxietatea şi frustrarea;

– întăreşte oasele şi fortifică musculatura;

– articulaţiile devin mai flexibile;

– îmbunătăţeşte circulaţia sângelui, atât arterială, cât şi venoasă;

– îmbunătăţeşte digestia şi previne constipaţia;

– ajută la reglarea tensiunii arteriale;

– ajută la odihna organismului prin îmbunătăţirea somnului;

– reduce probabilitatea de apariţie a cancerului de sân;

– îmbunătăţeşte sistemul imunitar şi prelungeşte viaţa;

Terapeutul Carmen Barcan s-a remarcat de-a lungul vremii prin conceperea unor programe de slăbit, adecvate pacienților și timpului acestora. Rezultatele au depășit, de fiecare dată, așteptările: ,,Pentru a fi în formă, cum se spune, este nevoie de doi factori care nu se pot disocia: corpul și spiritul. Cu alte cuvinte, starea noastră completă de bine este dată de stilul de viață sănătos.” 

În iulie 2021, Carmen Barcan a fost distinsă cu al doilea trofeu internațional din carieră, pentru “Cel mai bun program de slăbit și cel mai bun concept de beauty”, la cea de-a doua gală mondială I Success Awards, care a avut loc la Cannes!

 

Pe Carmen Barcan o găsiţi pe reţelele de socializare!

Facebook: @Carmen Barcan

Instagram: @Carmen_Barcan.ro

 

COMMENTS

DISQUS: 0