Când devine periculoasă cafeaua

Când devine periculoasă cafeaua

Fructele nu îngraşă. Concluzia aparține nutriționiștilor
CE ESTE OSTEOPOROZA SI CARE SUNT CONSECINTELE EI
Fructele permise și interzise bolnavilor de diabet
Prăjitorul de pâine poate declanșa o criză de astm
Ce este ortorexia? Această preocupare a devenit o obsesie

Cofeina are o multitudine de beneficii pentru minte și trup, dar asta nu înseamnă că o putem consuma în exces. Dependența de cafea are numeroase efecte negative asupra organismului.

Cofeina este cel mai utilizat drog de pe Terra (conform American Chemical Society – „The Science of Caffeine. The World’s Most popular Drug”), fiind prezentă în cafea, ceaiuri, sucuri, analgezice, ciocolată, băuturi și alimente „energizante”. Efectele negative ale cofeinei nu sunt recunoscute, deoarece este un drog acceptat din punct de vedere social, integrat în obiceiurile și în rutinele noastre.

Medicii susțin însă că a consuma ocazional cofeină nu este periculos, însă acest obicei în mod frecvent poate produce efecte negative. Studiile arată că mai bine de 50% din consumatorii de cofeină întâmpină dificultăți de reducere sau renunțare la acest drog. Dacă se întrerupe brusc consumul de cafea, creierul rămâne fără combustibil și apare senzația de oboseală, care te determină să bei cafea din nou. Riscul de a deveni dependent de cafea ţine de factori diverși, de la cei de natură genetică, la cei de natură socială. 

Simptomele care indică dependența de cafea

Primele simptome care apar în cazul întreruperii consumului de cofeină sunt durerea de cap, senzația de oboseală, scăderea capacității de concentrare, iritabilitatea și starea depresivă. De asemenea, pot apărea senzații de greață și dureri musculare.Palmele umezite, bătăile intense ale inimii, agitația, irascibilitatea, toate acestea sunt semne care indică faptul că ați consumat o doză prea mare de cofeină.

Un studiu realizat la Baylor College of Medicine relevă că două molecule ce se regăsesc în boabele de cafea, cafestol și kahweol, produc o creștere a colesterolului. Prea multă cofeină duce la creșterea tensiunii arteriale și la creșterea frecvenței respirației. Cofeina afectează calitatea somnului. Administrarea zilnică de cafea poate modifica ciclul de somn, cauzând tulburări de somn nocturn și somnolență pe perioada zilei.

Cofeina se regăsește în mai multe băuturi nu doar în cafea

În prezent, consumul de cafea și cofeină este mai crescut decât oricând. Industria băuturilor ce conțin cofeină este extrem de dezvoltată și include atât băuturile pe bază de cafea, cât și băuturile energizate. Conform EFSA (European Food Safety Authority), adulții pot să consume în siguranță o doză unică de cafeină de până la 200 mg (circa 3 mg per kilogram de greutate corporală) sau până la 400 mg pe zi. În cazul femeilor însărcinate și care alăptează, EFSA consideră 200 mg pe zi drept un nivel sigur pentru fetus, indiferent de sursă. Pentru copii și adolescenți, a fost considerat un nivel sigur de consum zilnic de 3 mg per kg de greutate corporală.

Pe de altă parte, cafeaua conţine sute de compuşi diferiţi, inclusiv antioxidanţi, substanţe care protejează celulele corpului. În plus, conţine magneziu şi crom, minerale care împreună cu insulina reglează nivelul glicemiei în organism.

COMMENTS

DISQUS: 0